Workshops

Een dubbelblok creatieve workshops om je aan tegoed te doen met voor elk wat wils.

Deelname
Deelnamekaartjes voor de workshops kun je op de dag zelf ophalen bij de workshopbalie in de hal volgens het principe op=op! Tijdens de workshopblokken is er altijd plek bij de programmering in de Blauwe Zaal.

Locatie
De workshops vinden plaats in de studio’s op de eerste verdieping in de gang en in de Blauwe Zaal.

Scroll down voor informatie over de individuele workshops


Workshops ronde 1: 15.00 – 16.00 uur

Magic8 – Kidd/Sandy Pieterse – Blauwe Zaal
Role de danse – ICK (telefoon nodig) – Zaal 2
De buurt op film in 1 minuut – Benjamin Heertje – Zaal 3
De Kunstmachine Lijm-lab – Zaal 5
Kitchen for fashion – Regine Kamerling – Zaal 6
In mijn buurt – Leren door ontmoeting – Minka Bos Zaal 7
Maak een buurtmascotte – Theaterstraat – Zaal 8

Workshops ronde 2: 16.15 – 17.15 uur
Dans la Rue – Accu – Blauwe Zaal
Rolse de danse – ICK – Zaal 2
Verhaal in beeld – Vera Duivenvoorden – Zaal 3
De Kunstmachine – Lijm-lab – Zaal 5
Kitchen for fashion – Regine Kamerling – Zaal 6
Kunst en cultuur in het mbo – Koen Vos  – Zaal 7
Waar is de muziek – Black Cat Theatre – Zaal 8
Waar is de muziek? – Black Cat Theatre

Documentaire: Magic8

Hoe bepaalt kunst het wereldbeeld van leerlingen in het primair onderwijs? In de blauwe zaal kun je kijken naar de  documentaire Magic8 (30 min + gesprek). Magic8 gaat over acht leerlingen in groep 8, de allereerste lichting in Almere die hun volledige basisschooltijd kunst- en cultuureducatie heeft ontvangen.
De documentaire was aanvankelijk geheel artistiek uitgedacht door KIDD. Maar deze kinderen bleken zo autonoom, dat ze invloed op de film wilden. Dit is op alle mogelijke manieren terug te zien en te horen. Zo zijn ze naast de professionele makers eigenaar van de documentaire. Magic8 vertelt hun verhaal, vanuit hun eigen perspectief.  Maar de leerlingen staan symbool voor alle kinderen die verrijkt worden door kunst en cultuur.

Na de documentaire leidt maker Sandy Pieterse van theatergezelschap BonteHond het nagesprek.

Voor: Iedereen
Tijd: 15.00 – 16.00 uur
Zaal: Blauwe Zaal

DOOR:Sandy Pieterse - BonteHond

KIDD is een doorlopende leerlijn kunst en cultuur waarvoor culturele instellingen en scholen uit Almere samenwerken aan kwalitatief cultuuronderwijs op school. KIDD is onderdeel van Cultuureducatie met Kwaliteit, het landelijke programma van de overheid dat als doel heeft cultuureducatie een vaste plek te geven binnen het onderwijs. KIDD is een initiatief van theatergezelschap BonteHond en Collage Almere.

Rôles de danse

Met de workshop Rôles de danse beleef je dans op een unieke en interactieve manier. Elke deelnemer speelt een rol. Hoe je daar invulling aangeeft hoor je van AI. Met instructies voor gebaren, houdingen en fysieke communicatie belichaam je jouw rol. Zo bereik je in samenhang of juist in tegenspraak met de andere spelers/dansers je doel.

Voor: po, vo, mbo
Tijd: 15.00 – 16.00 uur | 16:15 – 17: 15 uur
Zaal: 2

Door:ICK

Voor cultuureducatie gaat ICK Dans Amsterdam uit van twee uitgangspunten: 1 Iedereen kan dansen en 2 de fysieke ervaring – van het nieuwsgierige, individuele lichaam – staat centraal.

De ICK-Academy heeft een rijke ervaring in educatieprojecten voor en met kinderen, jongeren en dansstudenten in het basis- én het voortgezet onderwijs. In de educatieve jeugdvoorstellingen delen leerlingen het podium met de professionele dansers.

Let op: Voor deze workshop heb je een eigen mobiele telefoon nodig.

De buurt op film in 1 minuut

Als je de buurt in een filmpje van 1 minuut op je telefoon zou laten zien, hoe zou dat er dan uit zien? Wat film je? Hoe film je het? Welke keuzes maak je? En als je hebt gefilmd, hoe monteer je het dan aan elkaar? En het beste nieuws? Je hebt alleen je smartphone nodig om prachtige en boeiende video’s te maken!

Wat staat je te wachten?
🎬 Ontdek de filmprincipes: Leer het proces van idee tot Spielberg meesterstuk.
📸 Meester van de Techniek: Krijg grip op de technische aspecten van het filmen met je smartphone.
📱 Ontdek Capcut: Zie de eindeloze opties die Capcut te bieden heeft voor het monteren van video’s.

Voor: vo, mbo
Tijd: 15.00 – 16.00 uur
Zaal: 3

DOOR:Benjamin Heertje

Benjamin geeft crashcourses filmen en monteren met je smartphone! Dagelijks is hij bezig met film-, video-, livestream- en podcastproducties. Zijn doel is om lastige of complexe boodschappen op een laagdrempelige manier te vertalen. Zijn workshops zijn voor iedereen, voor de wannabe Spielbergs en de de smartphone digibeten.

Let op: Voor deze workshops heb je een eigen mobiele telefoon nodig. 

De Kunstmachine

Loop binnen in dit ontdekatelier over beweging. In de van der Pekbuurt bouwden buurtgenoten, stadgenoten en jong en oud vier weken lang samen aan de giga-knikkerbaan, kettingreacties en bewegende objecten. De meest gehoorde vraag: Mogen wij ook meedoen? Tijdens Cultuureducatie in Amsterdam mogen we allemaal meedoen. Loop binnen en bouw, plak en doe mee aan dit kinetische gesammtkunstwerk.

Voor: Iedereen
Tijd: 15.00 – 16.00 uur | 16.15 – 17.15 uur
Zaal: 5

DOOR:Lijm-lab

In een Lijm-lab Atelier leer je je eigen ideeën maken met beeldende middelen. Kunst is voor hen een manier om de wereld te verkennen, om ideeën te onderzoeken, ontdekkingen te doen. Lijm-lab stimuleert je om zelf te onderzoeken. Plezier is de motor voor alle kunstlessen; fouten maken mag.

Kitchen for Fashion

Regine Kamerling geeft modeworkshops onder de naam Kitchen for Fashion vanuit haar atelier in broedplaats Heesterveld. Regine wil dat de jongeren uit de buurt zichzelf zien als de trotse koninginnen en koningen die ze zijn. In haar workshops leren jonge en oudere buurtgenoten hoe ze hun culturele identiteit kunnen verwerken in moderne kleding. Door de eigen cultuur of culturen te erkennen en in te zetten in hun identiteit en andere identiteiten te erkennen kunnen de jongeren makkelijker en positiever communiceren in de samenleving. Zo komen samenleving en cultuur in balans. Mode, culturele roots, ontmoeten, verbinden, alles komt samen in de workshops die net zoveel over mindset als mode gaan. Daarmee is ze niet alleen een modeatelier, maar ook een buurtkamer.

Voor: po, vo, mbo
Tijd: 15.00 – 16.00 uur | 16.15 – 17.15 uur
Zaal: 6

DOOR:Regine Kamerling

In haar modeatelier op Heesterveld geeft Regine o.a. modelessen aan 9-14-jarigen. De leerlingen beginnen met de geschiedenis van mode en gaan vervolgens ontwerpen, patronen herkennen en aanpassen, collages en ideeën uitwerken, stylen en leren over machines. Om uiteindelijk kleding te maken, een modeshow te organiseren en modellen te scouten. Mode van A-Z dus.

In mijn Buurt - Leren door ontmoeting

In mijn Buurt verbindt erfgoed met storytelling. In deze interactieve workshop neemt Minka Bos, directeur van In mijn Buurt, je mee in de evidence based onderwijsmethode: Leren door ontmoeting. Maak kennis met een oudere verteller die je meeneemt naar het leven in Amsterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog. We praten met de verteller en met elkaar over de handelsverlegenheid rond dit thema. Ook ervaar je wat leren door ontmoeting betekent: interviewen en doorvertellen.

Voor: po bovenbouw, vo, mbo
Tijd: 15.00 – 16.00 uur
Zaal: 7

DOOR:Minka Bos

Stichting In mijn Buurt – Leren door Ontmoeting koppelt leerlingen van basisschool, middelbare school en mbo aan ouderen in de buurt. Tijdens persoonlijke ontmoetingen in huiskamers interviewen de leerlingen in een klein groepje de oudere over een deel van de Nederlandse geschiedenis: het koloniale verleden, migratie of de Tweede Wereldoorlog. In mijn Buurt leidt de leerlingen op als junior interviewers en vertellers van de verhalen: zij treden als Erfgoeddragers op en spreken bij evenementen en herdenkingen.

Maak een buurtmascotte

Hoe zou jij je wijk beschrijven? Welke mascotte zou daarbij passen en hoe zou deze eruit moeten zien? Hoe zou je deze tekenen en met stoffen aankleden? De jonge buurtbewoners van de Banne maakten samen met Studio Maky een mascotte speciaal voor hun wijk. De mascotte zoekt in de Banne naar verhalen van geluk en momenten om te vieren. Mascottes brengen geluk zegt men; wat is geluk voor jou? Waar zouden jij en je wijk nog een beetje geluk bij kunnen gebruiken? En wat kan er al gevierd worden? (want ook daar zijn mascottes bij aanwezig). In deze workshop ontwerp je een mascotte voor jouw buurt.

Voor: po midden- & bovenbouw
Tijd: 15.00 – 16.00 uur
Zaal: 8

DOOR:De Theaterstraat

De Theaterstraat maakt verhalen in noordelijk Noord. Herkenbare verhalen en verassende verhalen. Verhalen om te luisteren en verhalen om te vertellen. En die verschillende versies van de werkelijkheid laten zien, omdat er meer dan één manier is om naar de wereld te kijken. De verhalen beginnen altijd met gesprekken. Deelnemers worden makers en makers worden deelnemers. Van tevoren is niet te voorspellen hoe een verhaal eruit gaat zien. Tussen de gebaande paden en onvoorspelbare wegen banen ze de weg voor lastige onderwerpen, stemmen die eerder stil bleven en laten ze nieuwe perspectieven zien.

Dans la rue

Welkom op het buurtplein van Stichting Accu. Waar muziek en dans de mensen verbindt. Waar buurtbewoners jong en oud samenkomen. Elkaar ontmoeten en via kunst elkaar vinden. Want kunst is van iedereen en voor iedereen. Hoe kan jij bijdragen aan de kunst van de buurt?

Voor: Iedereen
Tijd: 16.15 – 17.15 uur
Zaal: Blauwe Zaal

DOOR:Stichting ACCU

ACCU = Art, Community & Culture.
ACCU maakt kunst midden in de buurt, om verbeelding, theatraliteit en muziek te brengen in het dagelijks leven van iedereen. Kunst als middel om mensen te verbinden, te verwonderen en om de sociale samenhang in buurten te versterken. Met beeldende kunst & muziek maken creëren ze unieke gebeurtenissen en sociaal- artistieke projecten waarin de deelnemers samen werken aan een schitterende presentatie.

Verhaal in beeld

Hoe laat je kinderen hun verhaal in beeld brengen? In deze workshop deelt Vera Duivenvoorden (Stichting Magneet) hoe zij dit aanpakt met praktijkvoorbeelden vanuit buurtproject Kijk! Daarnaast gaat ze ook specifiek in op lesgeven in het speciaal onderwijs. Hoe kan je ook deze kinderen in het licht zetten? We gaan in gesprek over de (buurt)projecten én ervaren hoe het is om via fotografie je verhaal zichtbaar te maken. En je gaat zelf foto’s maken.

Voor: po bovenbouw, vso
Tijd: 16.15 – 17.15 uur
Zaal: 3

DOOR:Vera Duivenvoorden

Vera is een maatschappelijk betrokken fotograaf die verhalen van mensen zichtbaar maakt door ze te begeleiden in het vastleggen van hun eigen omgeving. Haar werk richt zich op sociaal-maatschappelijke onderwerpen en portretten. Vera ontwikkelde fotoproject Kijk! waarbij kinderen foto’s maken van hun omgeving aan de hand van een actueel thema. Zij werken toe naar hun eigen expositie die het thema door hún ogen laat zien. Kijk! is nog steeds in uitvoering in Amsterdamse buurten. Vanuit dit project ontstond Stichting Magneet, dat Vera oprichtte om via fotografie – en andere (media en artistieke) disciplines – mensen met diverse culturele en sociaaleconomische achtergronden te verbinden.

Let op: Voor deze workshop heb je een eigen mobiele telefoon nodig.

Kunst en Cultuur op het mbo

Neem deel aan deze interactieve workshop over het koppelen van praktijkvakken aan cultuur/culturele instellingen. Koen Vos laat studenten op een ludieke manier anders naar kunst kijken door te kiezen voor visionaire kunstenaars en kunstwerken die tot nadenken aanzetten. Experimenteren staat centraal en door slim te koppelen maakt hij ook studenten die geen creatieve opleiding doen warm voor kunst. De hoofdvraag is: hoe kijk je vanuit kunst naar onderwijs en hoe veranker je de koppeling van kunst aan burgerschap en andere vakken?

Voor: mbo
Tijd: 16.15 – 17.15 uur
Zaal: 7

DOOR:Koen Vos van Firda

Koen Vos is oprichter van van het practoraat ‘Mbo als werkplaats voor brede vorming’, het eerste mbo-practoraat in Friesland en Flevoland. Het practoraat is een expertisecentrum gericht op het delen van kennis en ervaring, met als uiteindelijke doel de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Het onderzoekt en verkent de waarde van brede vorming binnen het mbo en experimenteert met werkvormen binnen het onderwijs.

De practor heeft een brede ervaring en kennis op het gebied van onderwijs, kunst, religie en filosofie. Hij ervaart dat mbo’ers bij cultuuronderwijs in eerste instantie vaak vragen: “Wat heb ik hieraan?” en neemt ze daarom actief mee. Hij laat zien dat het raakt aan wie ze zijn; dat het wél over hen gaat. “Het belangrijkste aan kunst- en cultuureducatie is dat we de studenten zien, naast hen staan en niet voor hen bepalen. We leiden op voor het leven en niet enkel voor het behalen van een diploma.”

Waar is de muziek?

Muziek en theater zijn verweven en beïnvloeden elkaar. Ontdek hoe muziek dient als een krachtige verteller en de verbeelding prikkelt. In deze workshop onderzoek je muziek als startpunt van theater door actief te luisteren, bewegen en te voelen en en met je lichaam dat wat je hoort uit te drukken.  Je probeert technieken uit om kinderen actief bij muziek en theater te betrekken, waarbij hun creativiteit en zelfexpressie worden gestimuleerd.

Voor: voorscholen, po onderbouw, (v)so
Tijd: 16.15 – 17.15 uur
Zaal: 8

DOOR:Black Cat Theatre

In een wereld waarin we omringd worden door tablets, telefoons, televisie en andere devices, probeert Black Cat Theatre de verbeeldingskracht van kinderen en het spelen met “gewone” dingen te stimuleren. De voorstelling zelf en het spelen daarna lopen vloeiend in elkaar over en zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Black Cat Theatre maakt non-verbaal theater gespecialiseerd in theater voor de allerkleinsten (2-6 jaar) en werkt ook veel in het speciaal onderwijs en speciaal voortgezet onderwijs.