Workshops

Een dubbelblok creatieve workshops om je aan tegoed te doen met voor elk wat wils.

Deelname
Deelnamekaartjes voor de workshops kun je op de dag zelf ophalen bij de workshopbalie in de hal volgens het principe op=op! Tijdens de workshopblokken is er altijd plek bij de programmering in de Blauwe Zaal.

Locatie
De workshops vinden plaats in de studio’s op de eerste verdieping in de gang en in de Blauwe Zaal.

Tijden
Workshops ronde 1: 15.00 – 16.00 uur
Workshops ronde 2: 16.15 – 17.15 uur

Binnenkort maken we hier nog meer workshops bekend

Kitchen for Fashion

Regine Kamerling geeft modeworkshops onder de naam Kitchen for Fashion vanuit haar atelier in broedplaats Heesterveld. Regine wil dat de jongeren uit de buurt zichzelf zien als de trotse koninginnen en koningen die ze zijn. In haar workshops leren jonge en oudere buurtgenoten hoe ze hun culturele identiteit kunnen verwerken in moderne kleding. Door de eigen cultuur of culturen te erkennen en in te zetten in hun identiteit en andere identiteiten te erkennen kunnen de jongeren makkelijker en positiever communiceren in de samenleving. Zo komen samenleving en cultuur in balans. Mode, culturele roots, ontmoeten, verbinden, alles komt samen in de workshops die net zoveel over mindset als mode gaan. Daarmee is ze niet alleen een modeatelier, maar ook een buurtkamer.

DOOR:Regine Kamerling

In haar modeatelier op Heesterveld geeft Regine o.a. modelessen aan 9-14-jarigen. De leerlingen beginnen met de geschiedenis van mode en gaan vervolgens ontwerpen, patronen herkennen en aanpassen, collages en ideeën uitwerken, stylen en leren over machines. Om uiteindelijk kleding te maken, een modeshow te organiseren en modellen te scouten. Mode van A-Z dus.

De buurt op film in 1 minuut

Als je de buurt in een filmpje van 1 minuut op je telefoon zou laten zien, hoe zou dat er dan uit zien? Wat film je? Hoe film je het? Welke keuzes maak je? En als je hebt gefilmd, hoe monteer je het dan aan elkaar? En het beste nieuws? Je hebt alleen je smartphone nodig om prachtige en boeiende video’s te maken!

Wat staat je te wachten?
🎬 Ontdek de filmprincipes: Leer het proces van idee tot Spielberg meesterstuk.
📸 Meester van de Techniek: Krijg grip op de technische aspecten van het filmen met je smartphone.
📱 Ontdek Capcut: Zie de eindeloze opties die Capcut te bieden heeft voor het monteren van video’s.

DOOR:Benjamin Heertje

Benjamin geeft crashcourses filmen en monteren met je smartphone! Dagelijks is hij bezig met film-, video-, livestream- en podcastproducties. Zijn doel is om lastige of complexe boodschappen op een laagdrempelige manier te vertalen. Zijn workshops zijn voor iedereen, voor de wannabe Spielbergs en de de smartphone digibeten. 

Maak een buurtmascotte

Heeft jouw buurt al een mascotte? Hou zou die eruit zien? En waarom zo? De jonge buurtbewoners van de Banne maakten samen met ontwerpstudio Maky een mascotte speciaal voor hun wijk. De mascotte zoekt in de Banne naar verhalen van geluk en momenten om te vieren. Ze heeft ook een eigen Instagram waarop ze haar avonturen en verzamelde verhalen deelt met de buurtbewoners. In deze workshop ontwerp je een mascotte voor jouw buurt.

DOOR:De Theaterstraat

De Theaterstraat maakt verhalen in noordelijk Noord. Herkenbare verhalen en verassende verhalen. Verhalen om te luisteren en verhalen om te vertellen. En die verschillende versies van de werkelijkheid laten zien, omdat er meer dan één manier is om naar de wereld te kijken. De verhalen beginnen altijd met gesprekken. Deelnemers worden makers en makers worden deelnemers. Van tevoren is niet te voorspellen hoe een verhaal eruit gaat zien. Tussen de gebaande paden en onvoorspelbare wegen banen ze de weg voor lastige onderwerpen, stemmen die eerder stil bleven en laten ze nieuwe perspectieven zien.

De Kunstmachine

Loop binnen in dit ontdekatelier over beweging. In de van der Pekbuurt bouwden buurtgenoten, stadgenoten en jong en oud vier weken lang samen aan de giga-knikkerbaan, kettingreacties en bewegende objecten. De meest gehoorde vraag: Mogen wij ook meedoen? Tijdens Cultuureducatie in Amsterdam mogen we allemaal meedoen. Loop binnen en bouw, plak en doe mee aan dit kinetische gesammtkunstwerk.

DOOR:Lijm-lab

In een Lijm-lab Atelier leer je je eigen ideeën maken met beeldende middelen. Kunst is voor hen een manier om de wereld te verkennen, om ideeën te onderzoeken, ontdekkingen te doen. Lijm-lab stimuleert je om zelf te onderzoeken. Plezier is de motor voor alle kunstlessen; fouten maken mag.

In mijn Buurt - Leren door ontmoeting

In mijn Buurt verbindt erfgoed met storytelling. In deze interactieve workshop neemt Minka Bos, directeur van In mijn Buurt, je mee in de evidence based onderwijsmethode: Leren door ontmoeting. Maak kennis met een oudere verteller die je meeneemt naar het leven in Amsterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog. We praten met de verteller en met elkaar over de handelsverlegenheid rond dit thema. Ook ervaar je wat leren door ontmoeting betekent: interviewen en doorvertellen.

DOOR:Minka Bos

Stichting In mijn Buurt – Leren door Ontmoeting koppelt leerlingen van basisschool, middelbare school en mbo aan ouderen in de buurt. Tijdens persoonlijke ontmoetingen in huiskamers interviewen de leerlingen in een klein groepje de oudere over een deel van de Nederlandse geschiedenis: het koloniale verleden, migratie of de Tweede Wereldoorlog. In mijn Buurt leidt de leerlingen op als junior interviewers en vertellers van de verhalen: zij treden als Erfgoeddragers op en spreken bij evenementen en herdenkingen.

Documentaire: Magic 8

Hoe bepaalt kunst het wereldbeeld van leerlingen in het primair onderwijs? In de blauwe zaal kun je kijken naar de  documentaire Magic 8 (30 min + gesprek). Magic gaat  over acht leerlingen in groep 8, de allereerste lichting in Almere die hun volledige basisschooltijd kunst- en cultuureducatie heeft ontvangen.
De documentaire was aanvankelijk geheel artistiek uitgedacht door KIDD. Maar deze kinderen bleken zo autonoom, dat ze invloed op de film wilden. Dit is op alle mogelijke manieren terug te zien en te horen. Zo zijn ze naast de professionele makers eigenaar van de documentaire. MAGIC8 vertelt hun verhaal, vanuit hun eigen perspectief.  Maar de leerlingen staan symbool voor alle kinderen die verrijkt worden door kunst en cultuur.

Na de documentaire leidt maker Sandy Pieterse van theatergezelschap BonteHond het nagesprek.

DOOR:Sandy Pieterse - BonteHond

KIDD is een doorlopende leerlijn kunst en cultuur waarvoor culturele instellingen en scholen uit Almere samenwerken aan kwalitatief cultuuronderwijs op school. KIDD is onderdeel van Cultuureducatie met Kwaliteit, het landelijke programma van de overheid dat als doel heeft cultuureducatie een vaste plek te geven binnen het onderwijs. KIDD is een initiatief van theatergezelschap BonteHond en Collage Almere.

Theatervoorstelling Mens is Mens

Mens is Mens
In het begin was er niets… Het is moeilijk je dat voor te stellen… Je was nog niet geboren… Alles was leeg… Mens is Mens gaat over ons. Mensen. Over zijn en laten zijn. Over onze overeenkomsten en onze verschillen. Over elkaar ontmoeten en stormachtig feestvieren. Om te concluderen dat, zelfs met al onze fantastische verschillen, we allemaal gelijk zijn. Mens is Mens.

DOOR:De Heldring Theatergroep

Twee jaar hebben de leerlingen van speciaal voortgezet onderwijsschool VSO De Heldring aan Mens is Mens gewerkt. De 8 voorstellingen in het eigen theater van de school zijn zo goed als uitverkocht. Maar gelukkig wilden de leerlingen voor ons best een datum aan de speellijst toevoegen.

Spel: Jhenairo Fitz-James, Leia Bakker, Serando Mercado-Reyes, Isaac Quainoo, Ebrar Ekim, Atiye Çakır, Rayaan el Belhadji, Anass Moufid
Techniek: Emre Demirel, Bryan de Waard

Verhaal in beeld

Hoe laat je kinderen hun verhaal in beeld brengen? In deze workshop deelt Vera Duivenvoorden (Stichting Magneet) hoe zij dit aanpakt met praktijkvoorbeelden vanuit buurtproject Kijk! Daarnaast zal ze ook specifiek ingaan op lesgeven in het speciaal onderwijs. Hoe kan je ook deze kinderen in het licht zetten? We gaan in gesprek over de (buurt)projecten én gaan ook ervaren hoe het is om via fotografie je verhaal zichtbaar te maken.

DOOR:Vera Duivenvoorden

Vera is een maatschappelijk betrokken fotograaf die verhalen van mensen zichtbaar maakt door ze te begeldeiden in het vastleggen van hun eigen omgeving. Haar werk richt zich op sociaal-maatschappelijke onderwerpen en portretten. Vera ontwikkelde fotoproject Kijk! waarbij kinderen foto’s maken van hun omgeving aan de hand van een actueel thema. Zij werken toe naar hun eigen expositie die het thema door hún ogen laat zien. Kijk! is nog steeds in uitvoering in Amsterdamse buurten. Vanuit dit project ontstond Stichting Magneet, dat Vera oprichtte om via fotografie – en andere (media en artistieke) disciplines – mensen met diverse culturele en sociaaleconomische achtergronden te verbinden.

Taaldans

Dansen en tegelijkertijd taal leren? Dat kan heel goed. Onderzoek wijst uit dat de taal door bewegend leren ook beter beklijft. Joëlle Sweet danst met leerlingen. Tijdens de dansspellen werken ze aan hun motoriek maar ondertussen leren ze ook letters, woorden, begrippen, naar elkaar luisteren en samenwerken. De taaldansen kun je zelf ook doen met jouw leerlingen en zijn makkelijk aan te passen aan schoolthema’s. Ook kun je de oefeningen aanpassen aan het niveau van het kind. In de Taaldansworkshop op 24 mei hoor je van Joëlle hoe je dat doet.

Voor: po groep 1, 2, 3 en 4
Tijd: 16.20 – 17.20 uur
Zaal: 8

DOOR:Joëlle Sweet

Joelle Sweet

Joëlle Sweet was jarenlang professioneel uitvoerend danseres. Sinds twaalf jaar geeft ze educatieve danslessen,Taaldans® en Rekendans®, in het primair onderwijs. Daarnaast is ze psychomotorisch kindercoach. In haar lessen stimuleert ze de motorische ontwikkeling van kinderen en versterkt de basisvaardigheden. Dit doet ze door te observeren, in te spelen op hun belevingswereld en op de behoefte van individuele kinderen.

In gesprek over gedeelde geschiedenis

Van 1 juli 2023 tot 1 juli 2024 herdenkt Nederland het slavernijverleden. Een jaar waarin we extra aandacht geven aan de lang onderbelichte gezamenlijke slavernijgeschiedenis en de uitwerking hiervan in het heden. Maar hoe besteed je hier op scholen aandacht aan? Of binnen je cultuureducatieprogramma’s? Waarom is dat van belang en wat is daarin belangrijk?

Voor: iedereen
Tijd: 16.20 – 17.20 uur
Zaal: Blauwe Zaal

Door:

Peggy Brandon

Peggy Brandon is directeur van Mocca. Sinds dit najaar is ze ook kwartiermaker museaal voor het nieuwe nationale slavernijmuseum dat in Amsterdam gebouwd gaat worden. In die functie luistert ze naar de meningen en belangen van de vele  partijen zodat deze een plek kunnen krijgen in het museum.

Wat voel ik eigenlijk

Je gevoelens beschrijven, best lastig! Tijdens zijn lessen in het  po en vo merkt Mario dat leerlingen regelmatig geen woorden kunnen vinden om uit te drukken hoe ze zich voelen. Hoe neem je leerlingen mee in de taal van hun gevoel? En hoe zet je dat om in bijvoorbeeld een gedicht? Mario legt de nadruk op kwetsbaarheid en het verwoorden van gevoelens aan de hand van creatieve taal. Dit kan in diverse werkvormen. Tijdens deze workshop krijg je meer inzicht in hoe je met kinderen en creatieve taal aan de slag kunt. En ga je zelf ervaren hoe het is door met één van deze werkvormen aan het werk te gaan. Beleef tijdens deze middag de kunst van voordracht!
Voor: po onder/midden/bovenbouw
Tijd: 16.20 – 17.20 uur
Zaal: 3

Door:

Mario Overman

Mario is De Schooldichter van Amsterdam. Hij geeft op projectbasis leerlingen (po) een dichtles en daarna maken de leerlingen gezamenlijk hun eigen professioneel uitgegeven dichtbundel. Daarnaast verzorgt Mario naschoolse trajecten creatieve taal en geeft hij gastles in het vo waar hij spoken word of column schrijven combineert met voorlichting over mentale kwetsbaarheid. Mario is begonnen met schrijven op de middelbare school. Tegenwoordig is hij spoken word artiest en organiseert hij woordkunstpodia in de Zaanstreek.