Terug naar programma

Masterclasses

We gingen de diepte in over actuele onderwerpen: Tik-Tok meer dan dansjes alleen, Maakt meertaligheid een taalrijke school? en Hoe breng je de rijkdom aan culturen de school in? 

Kijk terug

Tiktok, meer dan dansjes

13:00 – 14:00

TikTok, voor de meeste volwassenen is dat een social medium waar vooral veel video’s van dansjes op staan. Zelf in TikTok duiken lijkt niet te hoeven want de leerlingen dansen het nieuwste dansje in de klas, op het schoolplein, in de gymles, eigenlijk overal. Maar TikTok is veel meer dan dansjes alleen. Het is ook een plek waar jongeren zich cultureel op allerlei manieren uiten, hun identiteit laten zien, gelijkgestemden vinden en community’s vormen. Jahkini Bisselink neemt je in deze masterclass mee op reis door TikTok en laat zien wat er allemaal op dit platform gebeurt.

Bekijk terug

Docent

Jahkini Bisselink

Jahkini haar grote passie is een brug slaan tussen jongeren en alle mensen die impact hebben op hun toekomst. Zo is ze voormalig Nederlands jongerenvertegenwoordiger bij de Verenigde Naties. In deze functie mocht ze jaarlijks met duizenden jongeren in de vorm van consultaties in gesprek gaan over thema’s rondom mensenrechten. Nu dat haar mandaat is geëindigd werkt ze als keynote spreker en doet ze onderzoek naar trends binnen haar eigen generatie, generatie Z.

Met jongeren een podcast maken over burgerschap

14:00 – 15:00

Een podcast maken met jongeren, hoe doe je dat? Wat heb je ervoor nodig? Hoe activeer je jongeren en betrek je ze erbij? En hoe kun je het maken van een podcast gebruiken voor het bespreken van moeilijke onderwerpen in de klas?

Bekijk terug

Docent

Redouan Ait Ouarg

Redouan Ait Ouarg is maker en presentator bij AT5, hij maakt podcasts met jongeren vanuit de OBA en daarnaast geeft hij les op middelbare scholen om jongeren bewust te maken van hun financiële keuzes om schulden, nu en in de toekomst te voorkomen.

Maakt meertaligheid een taalrijke school?

15:00 – 16:00

Hoeveel talen worden er bij jou op school of in de klas gesproken? In Amsterdam wonen mensen uit 180 culturen. Hun kinderen zijn leerlingen op de scholen. Die culturele rijkdom brengt een enorme taalrijkheid met zich mee. Maar die meertaligheid zien we weinig terug in het onderwijs. Hoe kunnen we de taaldiversiteit vieren? Hoe geven we de talenrijkheid een plaats in de klas?

Bekijk terug

Gasten

Moderator: Karijn Helsloot

Stichting Taal naar Keuze

Karijn Helsloot is taalkundige en gespecialiseerd in taalbeleid en meertaligheid. Zij heeft Taaltrotters (2002), SJOES (2018) en Alle Talen (2020) gemaakt, programma’s over taalvergelijking en meertaligheid voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Zij is mede-auteur van Ruimte voor nieuwe talenten (2017), geschreven voor de PO-raad. De laatste publicaties zijn Rijk aan Talen (2020) en Het Nederlands en de andere talen: samen op school (2021). Zij is oprichter en directeur van Taal naar Keuze, een stichting die scholen helpt talen aan te bieden in het onderwijs.

Elisabeth Pels Rijcken

Stichting Taal naar Keuze

Elisabeth Pels Rijcken studeerde Klassieke Talen en Onderwijsmanagement in Amsterdam. Vanaf 1993 tot 2018 was zij rector op verschillende scholen en de laatste zeven jaar was zij bestuurder-rector van Stichting Keizer Karel in Uithoorn en Amstelveen. Nu is Elisabeth Pels Rijcken zelfstandig interim-manager, coach en adviseur. Als coach begeleidt zij young potentials in het onderwijs op het gebied van persoonlijk leiderschap. Verder is Elisabeth actief als lid van de Raad van Toezicht bij de Stichting School en Veiligheid en de Amsterdamse Mavo. Sinds dit jaar zet zij zich met Karijn Helsloot in voor de Stichting Taal naar Keuze.

Khalid Mourigh

Khalid Mourigh is taalkundige. Hij verdedigde in 2015 zijn proefschrift over de grammatica van de bedreigde Berbertaal Ghomara. Daarna deed hij onderzoek naar de fonetische en grammaticale aspecten van straattaal onder jongeren in Gouda. Naast zijn academische carrière vertaalt Mourigh poëzie en verhalen van Berberse auteurs. Hij debuteerde als schrijver met De gast uit het Rifgebergte waarin hij het levensverhaal van zijn grootvader optekent.

Kurano Bigiman

Is docent Klassieke Talen op het Vossius Gymnasium in Amsterdam Zuid, en op het Ir. Lely Lyceum in Amsterdam Zuidoost. Kurano is tot Amsterdammer van het jaar 2020 gekozen omdat hij de klassieke talen voor leerlingen in Zuidoost bereikbaar heeft gemaakt. Meer en meer leerlingen duiken in de structuren en verhalen die bij oude talen en culturen horen, omdat hun eigen talen en culturen mee doen in de vergelijking. Het zijn ontdekkingsreizen op de plaats, met een schat aan opgravingen. Kurano is verteller in Het Nederlands en de andere talen: samen op school.

Marja Brokx

Is teamleider op het Mundus College in Amsterdam West. Zij is met name verantwoordelijk voor de Eerste Opvang Anderstaligen (ISK), ofwel het nieuwkomersonderwijs. Niet alleen de nieuwkomersklassen ook de reguliere klassen zitten vol met meertalige leerlingen, zo meldt Marja, en ja, daar doen we meer en meer mee, met de thuistalen van de leerlingen. Samen met het Mundus heeft Taal naar Keuze het lesmateriaal Alle Talen ontwikkeld, om in de onderbouw te gebruiken: taalbewustzijn, taalvergelijking, de eigen talenkennis benutten bij het leren van het Nederlands en bij het maken van creatieve taalproducten.

Hoe breng je diversiteit en de rijkdom van culturen de school in?

16:00 – 17:00

Hoe breng je diversiteit en de rijkdom van culturen in de school? We leven in een stad waarin er geen meerderheidsgroep meer is. Tenminste 67% van de kinderen heeft tenminste een ouder met roots buiten Nederland. Hoe belangrijk is het elkaars verhalen te kennen? Wat doen we nu, en wat kan anders? Hoe verbinden we kinderen met allemaal verschillende achtergronden in cultuur?

Inleiding door Jörgen Tjon A Fong

Bekijk terug

Gasten

Moderator: Samir El Hadaoui

Docent Hogeschool van Amsterdam

Samir el Hadaoui is bij de meesten beter bekend als ‘Meester Samir’; de naam die hij heeft overgehouden aan zijn baan als docent maatschappijleer. Tegenwoordig doceert hij voor de Hogeschool van Amsterdam en heeft hij daarnaast een maatschappelijke onderneming. Met zijn onderneming biedt hij trainingen en ontwikkeltrajecten aan voor jongeren. Één van de trajecten waar hij mede-initiatiefnemer van is, is de Nieuw Amsterdam Academie. In zijn werk ligt de focus op het aansturen van persoonlijke ontwikkeling, met daarbij de nadruk op persoonlijk leiderschap.

Senad Alic

De Werkelijkheid

In alles wat Senad doet staan kunst en mens centraal. Senad is een maatschappelijk betrokken kunstenaar die zich bewust is van de kracht van kunst en de betekenis die deze kan hebben in de samenleving.. Al jaren brengt hij de kunst naar de plekken waar mensen deze gebruiken om hun eigen verhaal te vertellen en zo zichtbaar worden (scholen, AZC, bedrijven). Senad geeft trainingen, lezingen en interactieve workshops over thema’s als identiteit, diversiteit, opvoeden tussen twee culturen, de kracht van kunst als communicatiemiddel. Senad is een C-Art kunstenaar en artistiek leider van stichting De Werkelijkheid.

Monique Hoving

De Werkelijkheid

De Werkelijkheid biedt onderwijsprogramma’s op het gebied van de kracht van kunst en diversiteit: een andere blik op de werkelijkheid. De Werkelijkheid is een divers netwerk van ondernemende kunstenaars, divers in de brede zin van het woord: van over de hele wereld en van alle kunstdisciplines: muziek, theater, beeldend, dans, vormgeving, film en fotografie. Ze zien zichzelf als een verrijking van het culturele en sociale klimaat in Nederland. De kunstenaars van de Werkelijkheid putten inspiratie en kracht uit hun achtergrond en willen hun talenten delen met de samenleving waar ze nu deel van uitmaken.

Wenner Regales

Regalness/Swazoom

Wenner Regales is geboren op het prachtige eiland Curaçao waar een rijkdom aan cultuur en talen zijn. Als tiener emigreerde hij naar Nederland en kwam met hiphopcultuur in aanraking, een mix van meerdere culturen en diverse milieus. Zijn internationale referentiekader neemt hij mee in zijn professionele carrière. Wenner ziet taal als een verbinder. Hij gebruikt de kracht van taal onder andere in zijn werk als jongerencoach, als denktank voor derden en bij het ontwikkelen van rapworkshops. Daarbij verdiept hij zich in de straatcultuur en de nieuwe taal die daar ontstaat.

Delano Paul Mac Andrew

Delano Paul Mac Andrew werkt bij CBK Zuidoost als stafmedewerker Educatie & Participatie en is daarnaast freelancer binnen kunst- en cultuureducatieprojecten en adviseur cultuureducatie. Daarnaast is hij beeldend kunstenaar. Delano heeft ruime ervaring als docent beeldende vorming en ICC-er.

Delano werd geboren in Paramaribo. Het grootste deel van zijn werkzame leven bracht hij door in Amsterdam Zuidoost. Kunst en cultuur houdt voor hem veel meer in dan alleen de wit-westerse blik. Hij gunt alle leerlingen in Nederland, ongeacht hun kleur, afkomst, seksualiteit en gender, het in aanraking komen met een ruime opvatting van het kunst- en cultuurbegrip.