Terug naar programma

De Cultuureducatie draait doorrrr

De hele middag schoven er interessante gasten aan tafel: Scholen, kunstenaars, vakdocenten, culturele instellingen, jongeren en meerrrrrrr.

We praatten met hen over het belang en het effect van rolmodellen in onderwijs. Over cultuureducatie in de zomer. We gingen in op de rol van creatieve taal. En over cultuur in je directe omgeving.

Kijk terug

Cultuureducatie in de Zomer

13:00 – 14:00

In de zomervakantie houden veel basisscholen en voortgezet onderwijsscholen hun deuren open voor een zomerschool voor extra lessen. Ook de buitenschoolse opvang, de Studiezalen, de Weekend Academie en de bibliotheken zijn open voor educatieve programma’s. Maak ruimte voor cultuur en geef leerlingen de zomertijd van hun leven. Laat zien hoe leuk leren kan zijn en plan naast de reken-, taal- en andere lessen ook kunst- en cultuurlessen in! Culturele ervaringen vergroten de wereld van kinderen en jongeren. Wat is er allemaal te doen en te beleven aan kunst en cultuur deze zomer in de stad? We lichten een paar programma’s uit.

Sprekers

Moderator: Samir El Hadaoui

Docent Hogeschool van Amsterdam

Samir el Hadaoui is bij de meesten beter bekend als ‘Meester Samir’; de naam die hij heeft overgehouden aan zijn baan als docent maatschappijleer. Tegenwoordig doceert hij voor de Hogeschool van Amsterdam en heeft hij daarnaast een maatschappelijke onderneming. Met zijn onderneming biedt hij trainingen en ontwikkeltrajecten aan voor jongeren. Één van de trajecten waar hij mede-initiatiefnemer van is, is de Nieuw Amsterdam Academie. In zijn werk ligt de focus op het aansturen van persoonlijke ontwikkeling, met daarbij de nadruk op persoonlijk leiderschap.

Hannah Kooke

Jongerencultuurfonds Amsterdam (JCFA)

Het Jongerencultuurfonds Amsterdam (JCFA) stelt zich tot doel kansen voor alle Amsterdamse jongeren te creëren om hun talenten te ontwikkelen. Wij maken het mogelijk voor ouders met een laag inkomen. We laten zien waar ze de creatieve lessen kunnen vinden en betalen maximaal € 450,- per schooljaar en per kind. Een muziekinstrument kan een kind via ons lenen. Sinds 2007 biedt het JCFA deze jongeren de mogelijkheid om na schooltijd aan actieve kunstbeoefening te doen door het lesgeld te voldoen.

Dana Hollander

Stichting Studiezalen

Dana Hollander is werkzaam bij Stichting Studiezalen, een stichting die kansen vergroot voor kinderen uit kwetsbare wijken door een combinatie van huiswerkbegeleiding, lifecoaching en talentontwikkeling. In de functie van Head of Partnerships & Innovation is ze verantwoordelijk voor marketing en recruitment. Daarnaast houdt ze zich bezig met het opzetten van projecten zoals de uitgifte van voedselpakketten tijdens de eerste coronagolf. Momenteel organiseert en cöordineert ze de Studie Zomerzalen waarbij ze voor 150 kinderen uit kwetsbare wijken een programma gevuld met onderwijs, natuur, cultuur, sport en wetenschap heeft bedacht.

Gonca Yalçıner

Amsterdam Museum

Gonca Yalçıner is manager educatie en participatie bij het Amsterdam Museum. Gonca Yalçıner is al vanaf 2017 betrokken bij het museum op de afdeling educatie. Gedurende deze periode was ze onder andere inhoudelijk leider van het project “Vrouwen van Nieuw-West” en is nu verantwoordelijk voor het project “Collecting the City: verhalen van de stad.”

Het Amsterdam Museum gelooft in de kracht van samenwerking en deze zomerprogrammering voor het basisonderwijs staat dan ook volop in het teken van de samenwerkingen met o.a. Theater de Krakeling en Stichting Studiezalen.

Creatieve Taal

14:00 – 15:00

We vieren de schoonheid van taal. De kranten staan bol van de berichten over taalachterstanden. ‘Kinderen lezen niet meer en beheersen de taal onvoldoende’. Maar taal is niet alleen maar kennis. Taal is ook schoonheid, kunst of cultuur. We praten met mensen die de schoonheid en creativiteit van taalkunst, meertaligheid en nieuwe taal zien.

Sprekers

Moderator: Dorothy Blokland

Blakman&Blokland / Poetry Circle Amsterdam

Dorothy Blokland (1985) studeerde in 2014 af aan de academie voor theater in Tilburg. Als geboren en getogen Surinaamse is haar culturele achtergrond belangrijk. In 2015 heeft zij een bewerking gemaakt van de monoloog “De koningin van Paramaribo, een gevallen vrouw bestaat niet” naar het boek van Surinaamse schrijver Clark Accord. Het ontwikkelen van nieuwe teksten aan de hand van persoonlijke verhalen is een vorm die Blokland blijft gebruiken in haar werk. Sinds 2017 staat ze regelmatig met Yahmani Blackman op het podium, samen vormen ze het theater duo Blakman&Blokland. Te zien in “Wij gaan het hebben over haar” en “Anansi en de nieuwe wereld. Sinds 2014 is zij actief binnen Poetry Circle Amsterdam. Haar spoken word is een combinatie van theater en poëzie. Zij vertelt eerlijke verhalen over haar leven.

Senad Alic

De Werkelijkheid

In alles wat Senad doet staan kunst en mens centraal. Senad is een maatschappelijk betrokken kunstenaar die zich bewust is van de kracht van kunst en de betekenis die deze kan hebben in de samenleving.. Al jaren brengt hij de kunst naar de plekken waar mensen deze gebruiken om hun eigen verhaal te vertellen en zo zichtbaar worden (scholen, AZC, bedrijven). Senad geeft trainingen, lezingen en interactieve workshops over thema’s als identiteit, diversiteit, opvoeden tussen twee culturen, de kracht van kunst als communicatiemiddel. Senad is een C-Art kunstenaar en artistiek leider van stichting De Werkelijkheid.

Monique Hoving

De Werkelijkheid

De Werkelijkheid biedt onderwijsprogramma’s op het gebied van de kracht van kunst en diversiteit: een andere blik op de werkelijkheid. De Werkelijkheid is een divers netwerk van ondernemende kunstenaars, divers in de brede zin van het woord: van over de hele wereld en van alle kunstdisciplines: muziek, theater, beeldend, dans, vormgeving, film en fotografie. Ze zien zichzelf als een verrijking van het culturele en sociale klimaat in Nederland. De kunstenaars van de Werkelijkheid putten inspiratie en kracht uit hun achtergrond en willen hun talenten delen met de samenleving waar ze nu deel van uitmaken.

Wenner Regales

Regalness

Wenner Regales is geboren op het prachtige eiland Curaçao waar een rijkdom aan cultuur en talen zijn. Als tiener emigreerde hij naar Nederland en kwam met hiphopcultuur in aanraking, een mix van meerdere culturen en diverse milieus. Zijn internationale referentiekader neemt hij mee in zijn professionele carrière. Wenner ziet taal als een verbinder. Hij gebruikt de kracht van taal onder andere in zijn werk als jongerencoach, als denktank voor derden en bij het ontwikkelen van rapworkshops. Daarbij verdiept hij zich in de straatcultuur en de nieuwe taal die daar ontstaat.

Roziena Salihu

Voor multidisciplinaire maker Roziena Salihu staat het woord aan de basis van alles wat ze doet. Ze vertelt verhalen, schrijft gedichten en treedt op als spoken word artiest. Zes jaar geleden startte zij met schrijven bij de Poetry Circle Nowhere. Inmiddels is ze gepubliceerd in de bundel En ze leefde nog (Uitgeverij Rorschach), en in de bloemlezing Hardop – samengesteld door Babs Gons (Atlas Contact). Als performer staat ze regelmatig op het podium van vele theaters en festivals en voor de mic van radiostations.

Culturele omgeving dichtbij

15:00 – 16:00

Cultuur is overal. Niet alleen in de musea en grote podia in het centrum. Kunst en cultuur vind je ook in de buurten en straten van de Amsterdamse stadsdelen. Vaak gemaakt door en voor de bewoners van die wijk, waarvan de kinderen op de buurtscholen zitten. Wat gebeurt er in de wijken van Amsterdam? We maken kennis met een aantal bijzondere wijkinitiatieven en buurtkunstinstellingen.

Sprekers

Moderator: Samir El Hadaoui

Docent Hogeschool van Amsterdam

Samir el Hadaoui is bij de meesten beter bekend als ‘Meester Samir’; de naam die hij heeft overgehouden aan zijn baan als docent maatschappijleer. Tegenwoordig doceert hij voor de Hogeschool van Amsterdam en heeft hij daarnaast een maatschappelijke onderneming. Met zijn onderneming biedt hij trainingen en ontwikkeltrajecten aan voor jongeren. Één van de trajecten waar hij mede-initiatiefnemer van is, is de Nieuw Amsterdam Academie. In zijn werk ligt de focus op het aansturen van persoonlijke ontwikkeling, met daarbij de nadruk op persoonlijk leiderschap.

Machtelt van Thiel

Stichting De Rode Loper op School

De Rode Loper op School verzorgt cultuureducatie voor het primair- en speciaal onderwijs. Ze brengen kunst dichtbij het kind en betrekken de omgeving erbij. Dat doen ze vooral samen met culturele instellingen uit de buurt. Kunst en cultuur vormt kinderen. Als kinderen in aanraking komen met de professionele kunsten en met kunstenaars, doen ze nieuwe ervaringen en perspectieven op. Ze leren op een andere manier naar zichzelf, de ander en hun omgeving te kijken. Beleven, experimenteren, creëren, reflecteren en presenteren zijn naast sociale competenties de pijlers van het cultuureducatie aanbod van De Rode Loper op School.

Surya Nahumury

Creative producer OBA

De leerlingen van 3 mavo/kader op het Ir. Lely Lyceum volgden het afgelopen jaar verschillende empowerende workshops in het kader van CKV en burgerschap. De school werkte samen met Tosca Vrede van OBA Zuidoost en creative producer Suruya Nahumury om het programma vorm te geven. Het doel was om de leerlingen op een interactieve manier bewust te maken van hun geschiedenis, geschiedschrijving en hoe zij hier zelf aan bij kunnen dragen. De jongeren schreven o.a. teksten, namen muziek op, speelden toneel, schilderden en maakten persoonlijke gedichten binnen thema’s als racisme, verzet ten tijde van de T.A.S. en zwarte helden. De leerlingen en workshop- en gastdocenten vonden het heel inspirerend om binnen het eigen stadsdeel te werken. De tentoonstelling met werk van de leerlingen zal straks in de OBA in Amsterdam Zuidoost te zien zijn. Het project kwam tot stand met een Cultuureducatie met Kwaliteit-subsidie via Mocca.

Joanne Kamphuis

Ir. Lely Lyceum

Joanne Kamphuis is docent tekenen en CKV aan het Ir. Lely Lyceum. Daarnaast restaureert ze schilderijen. De leerlingen van 3 mavo/kader op het Ir. Lely Lyceum volgden het afgelopen jaar verschillende empowerende workshops in het kader van CKV en burgerschap. De school werkte samen met Tosca Vrede van OBA Zuidoost en creative producer Suruya Nahumury om het programma vorm te geven. Het doel was om de leerlingen op een interactieve manier bewust te maken van hun geschiedenis, geschiedschrijving en hoe zij hier zelf aan bij kunnen dragen. De jongeren schreven o.a. teksten, namen muziek op, speelden toneel, schilderden en maakten persoonlijke gedichten binnen thema’s als racisme, verzet ten tijde van de T.A.S. en zwarte helden. De leerlingen en workshop- en gastdocenten vonden het heel inspirerend om binnen het eigen stadsdeel te werken. De tentoonstelling met werk van de leerlingen zal straks in de OBA in Amsterdam Zuidoost te zien zijn. Het project kwam tot stand met een Cultuureducatie met Kwaliteit-subsidie via Mocca.

Saskia Noordhuis

Noordje

Stichting Noordjes Kinderkunst is in 2007 opgericht en werd in 2016 ‘gewoon’ Noordje. De non-profit organisatie richt zich op kunsteducatie en taalontwikkeling voor kinderen en jongeren van 6-16 jaar die van huis uit niet vanzelfsprekend in aanraking komen met kunst, cultuur en hun eigen creativiteit.

Noordje begon in de Van der Pekbuurt in Amsterdam Noord in 2007 en verhuisde naar de Vogelbuurt in 2014 naar een oude brandweerkazerne. Daar opende ze Noordjes Schrijflab. Vanaf dat moment zijn kunsteducatie en creatief schrijven onlosmakelijk verbonden in haar programma’s. Het adagium van Noordje is Zien Doen Laten zien, deze werkwijze loopt als een rode draad door al haar activiteiten.

Inmiddels is Noordje overal aanwezig: in de wijk, op school, in het museum, op festivals, in de natuur of in de speeltuin.

Coen Schimmel

Coen Schimmel (1966) is geboren en getogen in Bussum. Hij groeide op in een ondernemersgezin waar veel muziek werd gemaakt en speelt van jongs af aan trombone. Zus (Marieke) en broer (Nico) volgden een conservatorium opleiding. Coen koos na twijfel voor een Studie Bouwkunde aan de Hoge School van Amsterdam vervolgd door een management opleiding aan de TU van Eindhoven. Sinds 1993 werkt Coen, samen met broer Nico en zus Marieke aan de opbouw van De Gooische Muziekschool. Naast directeur van De Gooische Muziekschool is hij bestuurder van het Kind Talent Centrum, Voorzitter van Muziekvereniging St. Jan en adviseur van Meer Muziek in de Klas Lokaal.

Rolmodellen in cultuuronderwijs

16:00 – 17:00

Van de kleuterklas tot dat ze afzwaaien zitten kinderen zo’n twintig jaar in het onderwijssysteem. Leerkrachten en docenten kunnen een enorme impact op leerlingen hebben, zowel positief als negatief. Wie gaf jou een spark en hoe deed deze persoon dat? Wie was voor jou degene die je deed beseffen dat je verder wilde in de wereld van kunst en cultuur? We praten met mensen die ervaringen hebben gehad in het onderwijs of tijdens buitenschoolse lessen waardoor ze keuzes in het leven hebben gemaakt waar ze blij mee zijn.

Sprekers

Moderator: Kashif Amin

Kashif heeft in binnen- en buitenland als moderator voor allerlei groepen gestaan. Aan de vooravond van de Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004 stond Kashif in Washington D.C. op een steenworp afstand van The White House. Hij mocht het debat leiden tussen jongeren en politici uit alle windstreken. Een onvergetelijke ervaring. Daarnaast is Kashif presentator, docent, museumdocent en rondleider. Zo is hij er bijvoorbeeld erg trots op dat hij de eerste man is van kleur die als museumdocent aan de slag mocht in het Rijksmuseum. Ook heeft Kashif als museumdocent gewerkt in het Tropenmuseum, Amsterdam Museum en het Persmuseum. Kashif is als moderator expert in het bespreekbaar maken van zwaar beladen maatschappelijke thema’s, tussen verschillende groepen.

Niek Putman

Expert Inclusiviteit, LHBTQIA in het onderwijs

Als kind was Niek Putman niet van het podium af te slaan. Lang dacht hij dat zijn loopbaan als acteur in het theater zou liggen. Tot hij betekenisvolle programma’s ging maken en jongeren in het onderwijs en de culturele sector ging begeleiden. Daarbij probeert hij het rolmodel te zijn dat hij zelf nooit gehad heeft. Niek is projectleider bij muziekproject THE GOOD NOISE van Poldertheater, Docent Social Work op de Hogeschool van Amsterdam, programmamaker en productiemedewerker bij Mocca en freelancer in de culturele sector. Daarnaast geeft hij workshops over lesgeven en de verschillende dimensies van identiteit en modereert hij programma’s over Inclusiviteit, LHBTQIA+ & dekoloniaal onderwijs.

Jade Traa

Jade Traa groeide op in Brabant en kwam naar de grote stad om dans te studeren. Momenteel zit ze in het derde jaar van haar Bachelor Dans: een moderne dansopleiding waar ze opgeleid wordt tot professioneel danser. Voor haar rubriek in Dans Magazine schrijft ze artikelen over jonge dansmakers. Sinds 2021 is ze actief als lid van de adviesraad Gen.Y/Z voor Mocca.

Lisa Neef

Lisa studeerde vorig jaar af als professioneel danser en performer aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Ze volgde in haar jeugd veel danslessen en deed vooropleidingen in binnen- en buitenland. Momenteel is ze binnen allerlei projecten op ontdekkingsreis naar haar identiteit als kunstenaar. Iets wat, zeker in deze tijden, nieuwe uitdagingen met zich meebrengt.

Jeritza Toney

Jeritza Toney is theaterdocent. Ze had haar eigen kindergroepen “The Jeritza Kids” en geeft kinderen tussen 0 en 4 jaar theaterles. Moeilijke groepen bestaan niet, volgens Jeritza. ‘De uitdaging is dat je als docent de les spontaan moet kunnen laten aansluiten op de groep.’ Naast lesgeven treedt ze op als entertainer en ze werkt samen met haar eigen kinderen.