Workshops Cultuureducatie in Amsterdam

Tijdens de Dag van de Cultuureducatie op 12 april in Theater de Meervaart kunt u in de ochtend kiezen uit een viertal workshops. De vier workshops worden ’s middags herhaalt. Voor degenen die zich voor het  theaterprogramma aanmelden is er een extra workshop  in het middagprogramma en previews door Theater Educatie Amsterdam. Per workshop is er beperkt plaats. Apart inschrijven voor de workshops is niet nodig. U kunt op 12 april aan de Mocca informatiebalie een deelnamekaart halen zolang de voorraad strekt.

Workshops in de ochtend zijn van 10.30 – 12.00 uur
Worskhops in de middag zijn van 14:45 – 16:15 uur
Aanmelden Cultuureducatie in Amsterdam.
Aanmelden Theaterprogramma. 


De Workshops

Alles kan met film – Brit Thomassen – EYE
Laat je in deze workshop verrassen door de diversiteit van oude en nieuwe films en uiteenlopende werkvormen om met film aan de slag te gaan in de klas óf in EYE Filmmuseum.
Bewegend beeld is overal en kan vele functies vervullen: van kunst tot entertainment, van reclame tot illustratiemateriaal en van erfgoedbron tot instructiefilm. Voordat kinderen kunnen lezen en schrijven, hebben ze vaak al veel ontdekt via bewegend beeld. In deze workshop brengen we stilstaande beelden in beweging en maken met diverse materialen een eigen flipboekje (mini animatie). We zetten ogen en oren open bij het bekijken van materiaal uit de collectie van EYE en gaan aan de slag met kijk- en luisteroefeningen die je ook in de klas kunt gebruiken. Geschikt voor po, vo, so en culturele instellingen. Docent: Brit Thomassen – Educatie – primair onderwijs EYE. eyefilmmuseum.nl/educatie

Van Stereotypes naar Inclusiviteit – Roelof Jan Minneboo
Aan de hand van historische beelden behandelt de workshop beeldvorming, kunsthistorie en inclusie waarbij wordt ingegaan op de Afrikaanse en Arabisch/islamitische diaspora. Daarna gaan de cursisten aan de slag met tekenpapier en schetspotloden. Geschikt voor po, vo, so en culturele instellingen. Docent: Roelof Jan Minneboo – educatie en curator van museum Oud Amelisweerd. Bestuurslid, schrijver en educatie van Nederland wordt Beter

Natuurlijk… Kunst – Jo Willems
Natuurlijk…Kunst!’ daagt kinderen uit al hun talenten in te zetten rondom een actueel en complex vraagstuk uit de ‘echte’ wereld. Dit doen ze in een spannende combinatie tussen natuur- en kunsteducatie. Geef in deze workshop zelf op kunstzinnige wijze vorm aan een groen project. Gebruik daarbij actuele thema’s zoals duurzaamheid, waterbeheer en natuurbeleving als inspiratie voor je kunstwerk. Ervaar hoe natuur- en kunsteducatie van elkaar kunnen leren volgens de bouwstenen van ‘High Impact Learning’ (Dochy, 2015, een methode om kunsteducatie te integreren met andere domeinen).
Deze interactieve workshop is gebaseerd op een project van Kaleidoscoop, Cultuureducatie met Kwaliteit Maastricht, rondom de herinrichting tot natuurgebied van de ENCI-groeve in Maastricht. Jo Willems deed vanuit zijn Master Kunsteducatie aan de HKU, onderzoek naar geïntegreerde natuur- en kunsteducatie. Het natuur- en kunsteducatief project dat hij heeft ontworpen en getest, is een onderdeel van het programma “Toon je Talent” van Kaleidoscoop voor het primair onderwijs.
Geschikt voor vo en po en culturele instellingen. Docent: Jo Willems – Docent Drama en Studie Loopbaan Begeleider, M.o.Arts | De Nieuwste Pabo. www.heerenhof.nl

Van Mediakunst tot Makerspaces: ontwerpen van duurzaam en wendbaar cultuuronderwijs in het digitale tijdperk – Shailoh Phillips
We leven in het digitale tijdperk. Wat betekent dit voor scholen en culturele instellingen en eigentijds cultuuronderwijs? Hoe kun je nu activiteiten ontwerpen die over een paar jaar nog relevant zijn, wetende dat er ieder jaar weer nieuw hardware en software op de markt komt? Met welke basisprincipes, tools en best practices kun je richting geven aan cultuuronderwijs? Wat moet je weten en welke apparatuur heb je nodig om low-budget te kunnen starten. De focus ligt op het ontwerpen van duurzaam en wendbaar lesmateriaal dat met de tijd mee groeit en waarbij je niet afhankelijk wordt van kostbare commerciële oplossingen. We kijken naar een aantal eenvoudige ontwerptools en naar inspirerende voorbeelden van nieuwe mediaprojecten voor het onderwijs. Er is ook aandacht voor de veelvoorkomende knelpunten en valkuilen die organisaties tegenkomen bij het investeren in nieuwe media voor het onderwijs. Deze inspirerende interactieve workshop geeft een denkkader, praktische tools en biedt ook ruimte om kennis en vragen uit te wisselen.
Geschikt voor vo en po en culturele instellingen. Docent: Shailoh Phillips – Studio Babel – onderzoek, onderwijs en ontwerp. www.studiobabel.nl

ISK, De Dansers – Josephine van Rheenen
Hoe zet je een groep leerlingen in beweging en waarom. De Dansers doen maakprojecten op scholen waarin dansers en leerlingen samen aan een korte voorstelling werken. Hoe zet je theatraliteit en intensiteit in om leerlingen tot beweging en persoonlijke uitdrukking aan te zetten. Aan de hand van enkele bewegingsopdrachten (afgeleid van het werk van De Dansers in de studio) gaan we in gesprek over de inhoud en het effect van beweging. We vertalen de dynamische principes waaraan De Dansers gewerkt hebben voor een voorstelling naar oefeningen voor leerlingen. De workshop bestaat uit individuele oefeningen (lichaamsbewustzijn), oefeningen in duo’s (samenwerken) en opdrachten voor de hele groep (je verhouden tot de groep waarin je je beweegt). Tijdens en na elk blok vatten we kort samen waarom we dit doen en wat de functie is voor de leerling/deelnemer. Aan het einde van de workshop wisselen we uit over onze eigen ervaringen en onze ervaringen met schoolklassen.
Geschikt voor vo en po en culturele instellingen. Docent: Josephine van Rheenen, artistiek leider, De Dansers. www.dedansers.com

 

 Gemeente AmsterdamLogo CMK