Workshops en TechnoLabs – De Kunst van Techniek

Workshops en verrassende korte TechnoLabs in carrouselvorm op het snijvlak van kunst en techniek. Updates over de inhoud en extra workshops lees je hier. Of meld je aan voor de nieuwsbrief, dan sturen we informatie over de Maand van de Cultuureducatie en andere Mocca-activiteiten naar je emailinbox.

Workshops in de ochtend zijn van 10.30  uur – 12.00 uur
Worskhops in de middag zijn van 14:45 uur – 16:15 uur

Haal een kaartje voor de workshop van jouw keuze bij binnenkomst bij de informatiebalie, op=op.

Klik hier voor het workshopschema (doorscrollen na de plattegrond)

WORKSHOPS

Cinekid – Mini MediaLab
Spring in je tekening, bouw je eigen projector of laat alledaagse voorwerpen tot leven komen. Maak in deze actieve workshop kennis met technieken op het gebied van film en (nieuwe) media. Ontdek hoe makkelijk film en nieuwe media te koppelen zijn aan verschillende leergebieden en hoe je je lesstof interactief en op een creatieve manier invult.
Voor po  en vmbo onderbouw.


Kennismakelaars Wetenschap en Techniek van de Gemeente Amsterdam i.s.m. basisschool de Nautilus en Drebbel &Co/BS. De Multatulischool – Kijken als Leonardo
Inleiding van de kennismakelaars Heidi van Cuijk en Roel Spits en twee workshops. De eerste is met Techniekcoordinator Petra Telder en leerkracht Aliza Hoomans van basisschool De Nautilus (wetenschap, natuur en techniek profielschool). Een tweede, gelijktijdige, workshop komt van Esther Haak en Miranda Wolse van Drebbel &Co/BS. De Multatulischool. De workshops focussen op nieuwsgierige vragen stellen, ander nadenken en onderzoekend en ontwerpend leren. Leer op verschillende manieren je hoofd, handen en hart te gebruiken. En, krijg informatie en handvatten voor het zelf praktisch toepassen van W&T-lessen.
Voor po en vmbo onderbouw.


Melissa Bremmer en Emiel Heijnen, lectoren van het Lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten –  Vakoverstijgend kunst en bèta onderwijs: modegril of noodzaak? Melissa Bremmer en Emiel Heijnen
STEAM, Makersonderwijs, ontwerpend leren, en onderzoek & ontwerp….combinaties tussen kunst en bètavakken zijn hot! Maar waarom zou je dit soort vakoverstijgend onderwijs eigenlijk een plek geven op je school? In deze debatsessie geven we een overzicht van recente ontwikkeling in wat wel ArtsSciences onderwijs genoemd wordt. Daarbij gaan we in op hoe ArtsSciences het kunst- en cultuuronderwijs kunnen verrijken. Aan de hand van prikkelende stellingen is daarna de beurt aan het publiek om in debat te gaan over de doelen, relevantie en vormgeving van ArtsSciences onderwijs. We eindigen met de presentatie van onze nieuwe ArtsSciences bronnenbank met inspirerend lesmateriaal.
Voor po en vo. Alleen ’s ochtends!

AHK: Nathalie Roos & Arida Bandringa –  ArtScienceDatabase – ontwerpsessie 
Nathalie Roos is projectleider lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ en docent onderzoek en vakdidactiek op de AHK. Arida Bandringa  is docent kunst op het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum. Ga aan de slag  met het ontwerpen van vakoverstijgende opdrachten op basis van beschrijvingen van interdisciplinaire ontwerppraktijken uit de ArtScienceDatabase, een bronnenbank voor leerlingen en docenten. De bronnen laten zien hoe experts, bijvoorbeeld kunstenaars en wetenschappers, gezamenlijk werken aan het bedenken van oplossingen voor complexe problemen, gebruikmakend van kritisch denken, samenwerken en creativiteit.
Voor po bovenbouw en vo. Alleen ’s middags!

Maakplaats 021 Fellowship – Iedereen een maker De Kunst van Techniek
Hoor meer over hoe je als fellow intensief aan de slag gaat met maakonderwijs, digitale fabricage en 21st century skills. Waag en de maakplaatscoaches van de OBA staan voor je klaar om je te begeleiden in de wondere wereld van het maken. Een maakplaats in de omgeving wordt een gedeeld technieklokaal voor scholen in de buurt, waar leraren samen met hun klas kunnen leren.
Voor po en vo.


TECHNOLABS

Korte workshops in carrouselvorm. Volg 3x een powerworkshop van 20 minuten per stuk.  

Charlie Duran / Helden Inc. – Gamification in cultuuronderwijs
Een escaperoom met dans en technologie. Charlie Duran legt aan de hand van een gegamificeerde danstheatervoorstelling uit hoe je met je klas een baanbrekende immersieve danstheaterproductie maakt waarin jongeren ongedwongen problemen oplossen. (Dit technolab is tijdens de lunch/markt doorlopend te bezoeken.
Voor po bovenbouw en vo.



Deborah Hustić  – Creative electronics en eTextile
Intermedia kunstenaar en curator Deborah houdt zich bezig met hybride kunsten, draagbare technologie, intermedia kunst, innovatie en de makerscultuur. Ze gelooft in het spelen met creativiteit en technologie en ontwikkelde vanuit de DIY-subcultuur (do it yourself) een workshop over creatieve electronica en e_Textile. In het Engels.
Voor po midden- en bovenbouw en vo.

Fiona Whelan – Low tech noise 
Maak je eigen electronische muziekinstrumentje en ontdek hoe elektriciteit werkt. Je maakt je eigen prototype circuit van een breadboard, een batterij, mini speaker en een schakelaar en leert de basisprincipes van elektriciteit, zoals polariteit en weerstand. Na de workshop heb je voldoende kennis om zelf het maken van eenvoudige elektronische circuits in de eigen klas te introduceren.
Voor po groep 5 en hoger en vo onderbouw.

Leonie Amorim – CodeClub: Algoritmes nader bekeken
De media staan er bol van: algoritmes. Maar wat zijn dat eigenlijk? En hoe werkt het? Je gaat tijdens de workshop een spel doen waarin je zelf een algoritme maakt. Zonder computer, ‘gewoon’ analoog met papier, pen en een schaar. Deze workshop geeft spelenderwijs inzicht in het principe van algoritmes en dwingt je goed te kijken, te analyseren en instructies te formuleren.
Voor po midden- en bovenbouw​.

Mediamatic – Waterkefir
Eén van de manieren om kefir te consumeren is in waterkefir, een gefermenteerd drankje zonder gluten of melk,  Als je goed voor de gist en bacteriën zorgt, kun je ze doorgeven aan mensen om je heen. Mediamatic technolab cultuureducatie in amsterdamWe vergeten soms hoeveel creativiteit er komt kijken bij het bereiden van eten en drinken. Ieder ingrediënt heeft weer een andere invloed op de kleur, de smaak en de hoeveelheid koolzuur van de waterkefir. Hoor meer over de geschiedenis van de kefirkorrel, de gezondheidsvoordelen en het fermentatieproces, is het tijd om te proeven. Tijdens de workshop leer je eerst fermenteren waarna je zelf thuis verder aan de slag kunt!
Voor po midden- en bovenbouw, en vo onderbouw.  

Muziekgebouw aan ’t IJ – SoundLAB: onderzoekend en ontwerpend leren
Door Anouk Diepenbroek
Heb je wel eens van een DATO Duo, Toonpad of Patchblock gehoord? Er bestaan veel meer instrumenten dan je denkt! Denk aan instrumenten die DJ’s of laptopartiesten gebruiken en instrumenten van ontwerpers en kunstenaars. In de workshop komen muziek, beeldende kunst en technologie samen en leer je zonder notenkennis nieuwe muziekstukken componeren.
Voor po midden- en bovenbouw vo.