Verslag en foto’s van de Staat van Cultuureducatie 12 april De Stadsschouwburg

De foyer van De Stadsschouwburg zit tot de nok vol. De aanwezige bezoekers van het inloopprogramma luisteren naar een geanimeerde creativiteitsprofessor Giep Hagoort. ROC studenten lopen rond met fijne gerechtjes. Uit de grabbelton komen antwoorden van het publiek op eerder gestelde vragen. De vaart bij de eerste Staat van Cultuureducatie zit er in. (scroll naar onder voor de foto’s.)

Zie hier het videoverslag.

Het hoofdprogramma in de grote zaal gaat van start met de Amsterdam Urban Dance Company, waarna Peggy Brandon vertelt over het belang van de verbinding van onderwijs en cultuur en Melle Daamen de vierhonderd aanwezigen officieel welkom heet.

Prof. Dr. Erik Scherder heeft de zaal gelijk op zijn hand. Niet alleen zijn meterslange, wiebelende aanwijsstok eist direct de aandacht op, maar ook zijn vrolijke, snelle betoog over de gebieden in de hersenen die worden gestimuleerd tijdens cultuureducatie. Vooral het onverwachte in cultuur levert veel op. Aan het licht en kleurenschouwspel op het scherm is goed te zien dat heel veel verschillende hersengebieden baat hebben bij een creatieve omgeving en het zelf creatief bezig zijn.

Door met Tabo Goudswaard, die uitlegt dat de kunstenaar anders kijkt naar het leven. Kinderen leren dagelijks efficiënt, planmatig en rationeel te denken. Maar soms is het beter om met een artistieke blik naar iets te kijken en nog niet precies te weten wat je gaat doen en waar je uitkomt. Dit kunnen kinderen leren van kunst en kunstenaars.

Paul Collard brengt een internationaal aspect in. Hij spreekt zijn bewondering uit voor de hoeveelheid cultuuraanbod die Amsterdam rijk is. Met een testje haakt hij in op wat Erik Scherder eerder ook zei. Hij laat het publiek opstaan, een onverwacht moment. Wat gaat er gebeuren? Die onverwachtheid is belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen. Het brein wordt geprikkeld, er vindt een ontmoeting plaats tussen angst en plezier. Die ontmoeting hebben kinderen ook bij cultuureducatie.

Tijd voor muziek en ontspanning met Het Leerorkest. Onder leiding van Michael Hessink geven de kinderen van de Amsterdamse basisscholen Samenspel, Wereldwijs en Bijlmerdrie een mini-concert.

Simone Kukenheim neemt de eerste resultaten van de Mocca KinderCultuurMonitor aan. Haar boodschap is dat kinderen creativiteit en veerkracht nodig hebben.

Vervolgens debatteren D66 raadslid Dehlia Timman en lid van de raad van Cultuur Özkan Gölpinar met Francesca Knol, directeur van de Alphons Laudy school en Rogier Oversteegen, cultuurcoördinator en leraar wiskunde bij het Montessori Lyceum
Amsterdam. Anne Graumans leidt het gesprek en zelfs wethouder Simone Kukenheim schuift nog even aan. Meningen die naar boven komen zijn o.a. dat er meer tijd en geld moet komen voor het faciliteren van cultuurcoördinatoren, dat ouders meer betrokken moeten worden en dat cultuureducatie niet alleen moet gaan over de gevestigde culturele instellingen maar ook over nieuwkomers.

Gerson Main beloont de laatblijvers met een intiem optreden en mooie liedjes waarin hij virtuoos met taal en melodie speelt en sluit de avond af met een concert in de Koninklijke foyer.

2016MOCCASSBA01
Staat van Cultuureducatie in de Stadsschouwburg Amsterdam, onderdeel van de Mocca Maand van de Cultuureducatie.
2016MOCCASSBA05
Creativiteitsprofessor Giep Hagoort in de Pleinfoyer.
2016MOCCASSBA03
Wraps, soep en meer voor de luisteraar met trek.
2016MOCCASSBA06
De sfeer was geanimeerd.
2016MOCCASSBA02
Het publiek lichtte antwoorden toe op vragen die ze eerder gesteld waren.
2016MOCCASSBA04
Leerlingen van het ROC helpen Mocca.
2016MOCCASSBA07
Vrolijke dansuitvoering van Amsterdam Urban Dance Company.
2016MOCCASSBA08
Peggy Brandon van Mocca vertelt over de resultaten van het werk van Mocca in het afgelopen jaar.
2016MOCCASSBA09
Presentator Jörgen Tjon A Fong en Peggy Brandon.
2016MOCCASSBA13
Erik Scherder met zijn aanwijsstok van 3 meter. ‘De stok wiebelt en het brein wiebelt ook’.
2016MOCCASSBA12
Tabo Goudswaard spreekt de Staat van Cultuureducatie uit.
2016MOCCASSBA18
Paul Collard – Angst en plezier zijn beide onontbeerlijk voor kunst.
2016MOCCASSBA10
Melle Daamen en Jörgen Tjon a Fong.
2016MOCCASSBA11
De opkomst was groot.
2016MOCCASSBA14
Leerlingen van het Leerorkest.
2016MOCCASSBA15
Het Leerorkest speelt klassiek en pop.
2016MOCCASSBA16
Wethouder van onderwijs Simone Kukenheim neemt de resultaten van de eerste Amsterdamse KinderCultuurMonitor in ontvangst van kinderen van het Leerorkest.
2016MOCCASSBA22
Gerson Main kwartet in de Koninklijke foyer.
2016MOCCASSBA19
Het debat over cultuureducatie met vertegenwoordigers uit de politiek en het onderwijs.

 

2016MOCCASSBA20

2016MOCCASSBA21
Gerson Main, speelt solo in de grote zaal.

 

Klik hier voor het artikel over de Staat van Cultuureducatie op theaterkrant.nl